Pozytywne myślenie

Czy pozytywne myślenie to tylko patrzenie na świat przez różowe okulary?

Czym dokładnie jest pozytywne myślenie? Zapewne wielu z Was może powiedzieć: ”To patrzenie na świat przez różowe okulary, a negatywne aspekty życia są niewidoczne”,ale czy aby na pewno tak jest?

Pozytywne myślenie to optymistyczne spojrzenie na życie, na ludzi, na wszystko co nas otacza, ale nie tylko! To także nieprzyjemne zdarzenia, porażki, trudności, które nie są ignorowane i nie są „zamiatane pod dywan”. Co to znaczy? Poddawane są analizie, wymagają zrozumienia, zaakceptowania oraz wyciągnięcia konstruktywnych wniosków. Można nawet zaryzykować stwierdzenie, że motywują nas do kolejnych działań, podjęcia prób.

  „...Nie ma porażek – jest tylko informacja zwrotna,

ten sposób nie zadziałał, spróbuję innego...”

Życiorysy znanych ludzi, ludzi sukcesu, również są świetnym dowodem na to, iż przejmując ster pozytywnego myślenia twoje życie, zarówno zawodowe jak i osobiste, będzie bardziej owocne.

Osoba pozytywnie myśląca to taka, która potrafi stawić czoła problemom poprzez aktywne poszukiwanie rozwiązań, to osoba z energią do życia, do realizacji marzeń i celów, która wierzy w siebie, zna swoje mocne oraz słabe strony i idzie przez życie zgodnie ze swoimi wartościami, nie poddaje się bezradności, narzekaniu i „przeciwnościom losu”. Kiedy głębiej się nad tym zastanowisz, sięgniesz do swojej pamięci, na pewno przypomnisz sobie, że przynajmniej raz w życiu miałeś możliwość, przyjemność spotkać taką osobę. Może nawet nasunęło Ci się pytanie: czy pozytywne myślenie naprawdę ma znaczenie, czy to naprawdę działa?

Naukowcy nieustannie badają wpływ pozytywnego myślenia na nasze życie i wymieniają m.in. następujące jego korzyści:

  • większa determinacja do osiągnięcia celu, sukcesu

  • dłuższe życie

  • więcej uśmiechu i pogody ducha na co dzień

  • niższe ryzyko zgonu z powodu chorób układu sercowo-naczyniowego

  • lepsze samopoczucie psychiczne i fizyczne

  • mniejsze ryzyko depresji

  • większa łatwość radzenia sobie ze stresem

  • łatwość w podejmowaniu ważnych decyzji

Skoro mamy już świadomość, że pozytywne myślenie przynosi korzyści, to czas poznać sposoby jego praktykowania. Oto kilka z nich:

  • postaraj się otaczać ludźmi z pozytywnym nastawieniem do świata – im więcej takich osób, tym większa szansa „na zarażenie się optymizmem”, świadomie unikaj ludzi, którzy nieustanie narzekają, wszystko widzą w czarnych kolorach

  • kiedy wypowiadasz się zwróć uwagę jakich słów używasz, próbuj unikać tych negatywnych, jeśli wciąż będziesz mówił „nie mogę”, „nie da się”, to w końcu w to uwierzysz, a tego chyba nie chcesz, prawda?

  • twórz wizualizacje tego, co chcesz osiągnąć, np. przed zaśnięciem myśl o czym marzysz i jak byś tego dokonał, krok po kroku

  • powtarzaj pozytywne afirmacje każdego dnia, może być przy porannej toalecie – powtarzaj pozytywne zwroty np.:

- Dzisiaj jest piękny dzień i tak postanawiam.

- Akceptuję siebie i kocham siebie.

- Jestem szczęśliwa/-y.

  • traktuj porażki jako doświadczenia, które wzbogacają Cię o dodatkową wiedzę, informacje, przeanalizuj to, co poszło nie tak, wyciągnij konstruktywne wnioski, spróbuj to zrobić w inny sposób

  • otwórz się na nowe rzeczy, testuj, eksperymentuj

  • bądź aktywna/-y, ruch to zdrowie, pamiętaj, że „w zdrowym ciele zdrowy duch” – znajdź najbardziej odpowiednią dla siebie formę sportu.

Życzę owocnych praktyk!

Pamiętaj, to jest dopiero pierwszy krok „zmiana nastawienia”, drugi krok konieczny to „przejście do działania”!

Autor: Alicja Berezowska-Ożóg